Peter Struycken
Van Peter Struycken (1939) heeft de Rijksdienst 1030 schetsen en voorstudies in beheer. De vroegste werken dateren uit 1963. Ze zijn gemaakt na Struyckens overgang van figuratieve naar abstracte kunst. Het zijn schetsen van experimenten met de verdeling van vierkanten. Die verdelingen leidden tot assenstelsels die hij gebruikte als basis voor zijn eerste zogenoemde Wetmatige Bewegingen: veranderingen van grootte en de begrenzing van een vorm over het vlak volgens een vooropgezet systeem. Dit deed hij door een vlak te verdelen in kleinere vlakken waarin elke deel een variatie was op het voorafgaande. Zo kreeg hij evenwijdige of convergerende banen.
Behalve in de vorm paste hij ook in de kleur wetmatigheid toe. In zijn gouaches is te zien dat hij veel experimenteerde om de juiste kleurstellingen te krijgen. In 1967 veranderde hij zijn werkwijze. Toen werd het uitgangspunt een vierkant dat horizontaal of verticaal wordt versmald of ingekort.
Struycken zette verschillende van deze basisstructuren verschoven, gedraaid of gespiegeld over elkaar heen. Hij deed dit met willekeurige uitsneden en gebruikte daarbij allerlei kleuren. Zo ontstonden ingewikkelde composities waarin het basisvierkant met moeite te herkennen viel. Hij gebruikte bij de voorstudies vaak kalkeerpapier als drager, bij de uiteindelijke werken meestal acrylaat. De volgende fase in zijn werk is het gebruik van de computer. Als gastdocent aan de Universiteit van Utrecht werkte hij met reeksen kleine elementen die hij in verhoudingen over het vlak verdeelde. In de schenking zijn dan ook vele computeruitdraaien die hij met zwarte viltstift ‘inkleurde’.
Ad Dekkers
Ad Dekkers (1938-1974) was een geloofsgenoot en vriend van Struycken. Van hem heeft de Rijksdienst ongeveer 2200 werken in beheer. Het gaat om (vaak driedimensionale) werken op papier, karton en hout. Sommige daarvan zijn volledig uitgewerkt en andere verkeren nog in het schetsstadium. Soms staan op de achterzijde uitwerkingsopmerkingen als ‘uitvoeren’ of ‘nog een keer proberen’. Ze laten vaak Dekkers precisie zien. Dekkers experimenteerde vanaf 1965 vooral met cirkels, vierkanten en driehoeken, waarvan hij reliëfs in oplage maakte. Hij liet ze gieten in een mal, zodat ze goedkoop in meervoud konden worden geproduceerd. Zo wilde hij dure kunst binnen ieders bereik brengen.